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1.Eliomar Landim - Accordion Baroque (2023)

“Accordion Baroque” is the second album by Eliomar Landim, and features arrangements, transcriptions and adaptations of the work by J. S. Bach and D. Scarlatti for accordion, with special participation of Italian conductor and violinist Emmanuele Baldini.“In this album, I imagined seeking and interpreting the baroque sound through the accordion, with melodies in counterpoint, with effects and ornaments that only the magic of baroque music provides. It is amazing how the structure and disposition of baroque music dialogues well with the accordion, transiting between the “organ” registers, as in the melodies in confrontation and contrasting, “violin” in string sections in concert movements, as well as in choirs among other pieces, and the “bassoon”, sounding only one reed, giving the intensity

of the accordion bass chamber.”Passionate about the instrument, Eliomar Landim selected this repertoire with the aim of move the accordion through some of Bach's most famous works, and two sonatas icons of D. Scarlatti, thus showing, among other adjectives, the peculiarity of this A magical instrument that is sometimes called a "mini orchestra". “The process of creating arrangements and adaptations is extremely interesting, where I seektesting tessitures, the combination of timbres and registers, the articulation and programming of the bellows, the way to arrange the voices in unison, double notes, in blocks, choose the paths melodic, harmonic, in view of the final result of the work. In this process, I visualizecomplete degree of the work and I test the modifications of the melodic lines that most stand out on the accordion, and from there, I write the entire work already adapted for the instrument.” “I like the “soft” accordion with richness in the interpretation and intensity of the bellows, where the emitted sound “drawing” expands gradually and through a delicate line, without imbalances. By the way, this way of thinking and making sound from the accordion was one of the compliments that I received maestro Emmanuele Baldini at our meeting for the recording of Allegro do brandenburg concert n.3. The album was produced and directed by me, with the recording in São Paulo - SP, at Arsis studio, with the award-winning audio engineer Adonias Souza Jr, that through his vast experience, the recording sessions.

“Accordion Baroque” é o segundo álbum de Eliomar Landim, e traz arranjos, transcrições e adaptações da obra de J. S. Bach e D. Scarlatti para acordeon, com a participação especial do maestro e violinista italiano Emmanuele Baldini. “Nesse álbum, imaginei buscar e interpretar a sonoridade barroca através do acordeon, com melodias em contraponto, com efeitos e ornamentos que só a magia da música barroca proporciona. É incrível como a estrutura e disposição da música barroca dialoga bem com o acordeon, transitando entre os registros “organ”, como nas melodias em confronto e contrastantes, “violin” nos naipes de cordas nos movimentos de concerto, assim como nos corais entre outras peças, e o “bassoon”, soando uma palheta apenas, dando a intensidade da câmara de grave do acordeon.” Apaixonado pelo instrumento, Eliomar Landim selecionou esse repertório com o objetivo de transitar o acordeon através de algumas das obras mais famosas de Bach, e de duas sonatas icônicas de D. Scarlatti, mostrando assim, dentre outros adjetivos, a versatilidade desse instrumento mágico que, por vezes, é chamado de uma “mini orquestra”. “O processo de criação dos arranjos e adaptações é extremamente interessante, onde busco testar tessituras, a combinação de timbres e registros, a articulação e programação do fole, a maneira de disposição das vozes em uníssono, notas duplas, em blocos, escolher os caminhos melódicos, harmônicos, tendo em vista o resultado final da obra. Nesse processo visualizo a grade completa da obra e vou testando as combinações das linhas melódicas que mais se sobressaem no acordeon, e a partir daí, escrevo toda a obra já adaptada para o instrumento.” “Eu gosto do acordeon “suave” com riquezas na interpretação e intensidade do fole, onde o “desenho” sonoro emitido se expande de forma gradual e através de uma linha delicada, sem desequilíbrios. Aliás, essa maneira de pensar e tirar som do acordeon foi um dos elogios que recebi do maestro Emmanuele Baldini em nosso encontro para a gravação do Allegro do concerto de Brandenburg n.3. O álbum teve produção e direção minha, com as gravações em São Paulo - SP, no estúdio Arsis, com o engenheiro de áudio super premiado Adonias Souza Jr, que através de sua vasta experiência, conduziu as sessões de gravação.

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